Vitamine B6 | Een tekort leidt tot Aandoeningen van de ontgifting van het Lichaam

Net als alle andere B-vitamines, is Vitamine B6 een in water oplosbaar Vitamine, die normaal gesproken gemakkelijk door Voedsel kan worden afgedekt in verhouding tot de Dagelijkse behoefte. Er zijn echter Aandoeningen zoals de HPU / KPU, die snel een tekort aan B6 veroorzaakt, omdat de B6 Vitamine via de urine uit het Lichaam wordt gespoeld.

Zelfs met Inflammatoire Darmaandoeningen zoals de Ziekte van Crohn, Prikkelbare darm en Colitis Ulcerosa kan een tekort snel optreden, omdat in dit geval de Vitamines slecht door het Darmslijmvlies uit het Dieet kunnen worden opgenomen.

In deze gevallen kan snel een Tekort optreden en moet de B6 Vitamine worden aangevuld, maar daarover later meer.

Vitamine B6 Resorbeert het Menselijk Lichaam via het Darmslijmvlies van de bovenste Dunne darm. Dit gebeurt met een Absorptiesnelheid van ca. 70% via de Passieve Diffusie. Nadat de Vitamine B6 in het lichaam is omgezet in de actieve vorm P5P (Pyridoxaalfosfaat), wordt het in grote getallen opgeslagen in de Lever.

Als het Lichaam Vitamine B6 mist, is het vrij gewoon dat de Lever verstoord is in zijn Functie, wat Fatale gevolgen heeft voor het hele Organisme, de belangrijkste functie van de Lever is de Ontgifting, wat niet langer correct kan verlopen.

Maar zelfs voor het Zenuwstelsel is een gezond Vitamine B6-gehalte essentieel omdat het verantwoordelijk is voor de vorming van Neurotransmitters in de Zenuwcellen.

Vitamine B6 is ook betrokken bij de vorming van het Rode Bloedpigment Hemoglobine en Galzuur. En belangrijke Mineralen zoals Ijzer, Magnesium en Calcium kunnen niet goed worden gebruikt zonder de B6 Vitamine.

Belangrijk in het geval van Histamine-intolerantie: Vitamine B6 of de Actieve vorm P5P, is nodig om Histamine in het lichaam te doen verminderen.

Welke Functies neemt Vitamine B6 (Pyridoxaalfosfaat) in het Menselijk Lichaam over ?

  • Hulp bij de Vertering van Eiwitten
  • Hulp bij Ontgifting Vorming van Signaalstoffen in de Zenuwcellen
  • Ondersteuning bij de Vorming van Hemoglobine
  • Zorgt voor een normaal Homocysteïnemetabolisme
  • Dient als een Katalysator in het Metabolisme
  • Reguleert de Hormoonactiviteit

Typische Symptomen bij een Vitamine B6 Tekort

Een B6 deficiëntie komt nog zeer zelden voor, maar komt zoals reeds in het begin vermeld, vooral in de Auto-immuunziekten (Hashimoto), de HPU / KPU en Inflammatoire Darmziekten (ziekte van Crohn), op zijn beurt, heel gebruikelijk voor.

Maar ook Zwangere vrouwen en Jonge Mensen met een verhoogde Eiwitconsumptie Vanwege hun Groeifasen, moeten aandacht besteden aan een Vitamine B6-rijk Dieet. Dit geldt ook voor Rokers en Alcoholisten.

Als het daadwerkelijk tot een Vitamine B6 tekort komt in het Lichaam, komen zeer vaak ook meerdere Orgaan problemen voor, omdat de B6 Vitamine bij meer dan 100 verschillende Stofwisselingsprocessen betrokken is. Als deze niet langer correct uitgevoerd kunnen worden, zullen de getroffen Organen hun Specifieke Symptomen melden.

Maar vooral Vegetariërs en Veganisten moeten aandacht besteden aan een Vitamine-B6 dieet, en wegen onder bepaalde omstandigheden zichzelf zou suppletie met vitamine B6 zinvol zijn.

Vanwege het feit dat Vitamine B6 wateroplosbaar is, kan het Lichaam de opslag van Pyridoxine binnen 2-6 Weken worden uitgeput, wanneer er geen B6 Vitamine meer geleverd wordt. Wanneer dit punt is bereikt, kunnen de volgende Symptomen optreden:

  • Bleke Huid
  • Misselijkheid en Braken
  • Vermoeidheid en Zwakte
  • Verwarring
  • Depressie
  • Angststoornissen
  • Anorexia
  • Slapeloosheid Gebrek aan Concentratie
  • Leerproblemen
  • Ademhalingsproblemen
  • Acne
  • Groeiachterstand
  • Lichtgevoeligheid
  • Gevoeligheid voor Infecties
  • Indigestie,Obstipatie, Diarree
  • Coördinatie Storingen
  • Bloedarmoede (Microcytische, Hypochrome bloedarmoede)
  • Spierkrampen

Welke Voedingsmiddelen zijn Rijk aan Vitamine B6

DGE Beveelt een Dagelijkse inname van ongeveer 2 Mg Vitamine B6 aan. Met de volgende Voedingsmiddelen kunt u deze behoefte relatief snel dekken:

  • Avocado
  • Rinderlever
  • Kalfsvlees
  • Kip
  • Sardines
  • Zalm
  • Tonijn
  • Makreel
  • Forel
  • Bananen
  • Paprika
  • Courgette
  • Havermout
  • Aardappelen
  • Noten
  • Kool
  • Groene Bonen
  • Veldsla
  • Plantenzaden
  • Lenzen
  • Sojabonen

Het is moeilijk om het Exacte Vitamine B6 Gehalte in de bovengenoemde Voedingsmiddelen te Kwantificeren, omdat dit afhangt van het Type bereiding en de Kwaliteit en Versheid van het Voedsel. Er moet opgelet worden dat het Vitamine B6-gehalte in Bevroren voedsel meestal tot 50% lager is dan dat van Vers voedsel. Maar ook bij het Braden en Koken gaat tot 30% van de Vitamine B6 verloren.

Te veel vitamine B6 – Wat gebeurt bij een Overdosis met B6 ?

Zoals met alle Supplementen, kunt u uzelf Overdoseren met de B6. Er moet dan echter heel veel Tabletten tot zich genomen zijn, tot er sprake is van een Overdosering. Vanaf 500 mg per dag, kan en zal er een probleem komen op de lange Termijn.Een overdosis Vitamine B6 Manifesteert zich in de vorm van Zenuwbeschadiging en gaat daarom meestal gepaard met de volgende Symptomen:

  • Verlamming
  • Doof gevoel in de Handen en Voeten
  • Verlies van Reflexen
  • Ontstekingsreacties van de Huid
  • Loop Storing
  • Sterke Lichtgevoeligheid
  • Huiduitslag
  • Verstoringen in Aanraking en Temperatuursensatie
  • Rare Sensaties van de Huid
  • Geheugenproblemen
Vitamine B6 | Een tekort leidt tot Aandoeningen van de ontgifting van het Lichaam
4.4 (87.5%) 8 vote[s]

Image source:

  • vitamine-b6: © Brent Hofacker - Fotolia.com