Zink | Een Essentieel Sporenelement met ontelbare Taken

Zink is het Tweede meest voorkomende Sporenelement in het Menselijk Lichaam, net achter Ijzer. Zink is betrokken bij meer dan 300 verschillende Metabolische Processen, wat al snel duidelijk maakt dat, Zink tekort Ernstige gevolgen en Gezondheidsproblemen kan veroorzaken.

Zink moet door Voedsel worden opgenomen, omdat het Menselijk Lichaam zelf geen Zink kan produceren. Om deze reden is Zink een Essentieel Sporenelement, Wanneer er een Zink tekort bestaat, is het Zien van Witte vlekken op de Vingernagels, een vrij snel en duidelijk voorbeeld hiervan.

Vooral bij Auto-immuunziekten zoals Hashimoto’s Thyroïditis is een extra supplement van zink via Voedingssupplementen zinvol. Omdat dit Sporenelement een centrale rol speelt in het Immuunsysteem en in het Metabolisme van Schildklierhormonen.

Volwassen Mensen slaan ongeveer 2 Gram Zink in het Lichaam op. Waarvan ongeveer 70% in Botten, Haar en de Huid te vinden is. Onze Lichamen hebben tegenwoordig echter veel moeite om hun Zinkopslag te vullen met Voedsel. Daar zijn verschillende redenen voor. Aan de ene kant leiden Moderne Landbouw en Uitgeloogde Bodems tot Minder Voedsel dat rijk is aan Voedingsstoffen. Aan de andere kant, verschuift ons Moderne Dieet, dat voornamelijk uit Tarwe bevattend Voedsel bestaat, naar een aanzienlijk Hogere Koperopname en Lagere Zink opname. Maar ook Alcohol- en Sigarettenconsumptie, evenals Chronische Ziekten veroorzaken snel Zink Tekorten.

Omdat Zink en Koper tegenpolen zijn, hoopt Koper bij een tekort aan Zink, zich eerst in het Bloed en later in de organen op. In de uitgesproken vorm van Zinktekort leidt dit gebrek aan Evenwicht tussen deze Twee Metalen, tot een Kopertoxiciteit (Niet de Ziekte van Wilson). Waarin overtollig Koper wordt opgeslagen in de Lever en andere Organen en gemerkte.

Vergiftigingsverschijnselen veroorzaakt, door Zware Metalen komt nu vaker voor, maar wordt Zelden gediagnosticeerd.

Welke Rol speelt Zink in het Menselijk Lichaam ?

De Belangrijkste Taak van Zink is om in het Lichaam een bijna onhandelbaar aantal Eiwitten te Activeren, die worden omgezet in Enzymen en Hormonen.

De Schildklier heeft deze Eiwitten nodig voor de Productie van de Schildklierhormonen Triiodothyronine en Thyroxine. De Alvleesklier heeft de Eiwitten nodig om Insuline te Produceren. Daarnaast zijn de Eiwitten ook nodig voor verschillende, Seksuele en Groeihormonen. Zink is onder andere onmisbaar in de volgende Processen in het Menselijk Lichaam:

  • Essentieel in Celdeling
  • Belangrijk voor de Zuurbasis
  • Belangrijk voor een goed Functionerend Immuunsysteem
  • Beschermt de Cellen tegen Oxidatieve Stress
  • Belangrijk voor het Behoud van Huid-, Haar- en Nagelstructuren
  • Belangrijk voor het Behoud van het Gezichtsvermogen
  • Belangrijk voor het Metabolisme van Vitamine A
  • Belangrijk voor het Koolhydraat Metabolisme
  • Belangrijk voor het Vetzuur Metabolisme
  • Belangrijk voor de Eiwitsynthese
  • Belangrijk voor een Normale en functionerende Vruchtbaarheid
  • Reguleert DNA-Synthese
  • Beschermt Cellen tegen Oxidatieve Stress door Vrije Radicalen
  • Beschermt de Cellen tegen Zware metalen

Wie is getroffen door een Zink Tekort ?

Als het Lichaam niet in staat is om voldoende Zink uit het Voedsel op te nemen vanwege een Darmaandoening zoals de Ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa. Zal zich in de loop van de tijd een Zink tekort ontwikkelen. Zinkgebrek kan echter ook optreden als gevolg, van eenzijdige Ondervoeding, tijdens de Zwangerschap, Bij Patiënten met Auto-immuunziekten, Kanker, Chronische ontsteking en Diabetes mellitus.

Echter, Kinderen en Adolescenten die Opgroeien, worden ook bijzonder getroffen. In de Groei is er een verhoogde behoefte aan Zink en de meeste Adolescenten verwaarlozen een Gezond dieet tijdens deze Fase.

De HPU / KPU vereist ook een hoge inname van Zink. Deze hoeveelheden kunnen echter meestal niet meer via het dieet worden geleverd, zodat alleen de weg naar Dieet supplementen succes belooft.

Last but not least, zijn er de Rokers en Mensen die een overmatige Levensstijl vieren met veel Alcohol, eenzijdige Voeding en weinig Slaap. Deze hebben meestal aanzienlijk Lagere Zinkgehaltes in hun Bloed.

Typische Symptomen bij een Zink tekort

In het geval van een Zinkgebrek is het Immuunsysteem verstoord in zijn functie, wat de deur weer opent naar vele andere Ziekten. De meest Typische zijn, Een Verstoord Gevoel van Smaak en Geur, Wondgenezingsstoornissen, ernstig Haarverlies, ernstige Vermoeidheid en Huidproblemen. Bovendien melden veel Patiënten de volgende Symptomen van ernstig Zinkgebrek:

  • Depressie
  • Vergeetachtigheid
  • Prikkelbaarheid
  • Moeite met Concentreren
  • Vermoeidheid
  • Lusteloosheid
  • Anorexia
  • Gewichtsverlies
  • Haarverlies en vroegtijdige Vergrijzing van het Hoofd en Baardhaar
  • Broze Nagels met Witte vlekken
  • Acne, slechte en onreine Huid
  • Slechte Wondgenezing
  • Verhoogde Gevoeligheid voor Infecties
  • Groeistoornissen bij Kinderen
  • Verstoorde Vruchtbaarheid en zwak Libido

Hoe kun je een Zink tekort Diagnosticeren ?

Allereerst is het belangrijk om Jezelf goed te observeren en te zien of één van de Bovenstaande Symptomen aanwezig zijn. Problemen met Kortetermijngeheugen, Lage Energie, Ernstig Haarverlies, Verminderd Libido, Zwak Immuunsysteem en Plotselinge Eczeem of ontsteking van de Huid zijn de Klassieke Symptomen. Maar uiterlijk wanneer er witte Vlekken op de Vingernagels aanwezig zijn, wordt snel duidelijk dat er een, niet onaanzienlijk tekort aan zink bestaat.

Meet Zinkgehaltes in het Bloed in Volbloed

De volgende stap zou zijn om het Niveau van Zink in het Bloed of de Urine te laten Meten. Waarbij het belangrijk is, om te Meten met een Bloedtest in Volbloed (EDTA / Heparine) en niet in Serum. Deze Meting is veel betrouwbaarder en zinvoller. Als de Zinkwaarden binnen de norm nog steeds in het Serum ligt, laat een Volbloed Analyse zien dat de meeste van hen al een tekort hebben.

Het IMD-Laboratorium in Berlijn legt dit als volgt uit:

De minerale Analyse in het gelyseerde Heparine of EDTA-Volbloed bepaalt zowel de Celgebonden, als ook de Vrije Serum gelokaliseerde Metalen. Omdat Metalen zoals, Kalium, Zink, Magnesium, Selenium of Koper zelfs hoofdzakelijk Intracellulair “opgeslagen” worden, maakt alleen een Volbloed Mineraalanalyse een optimale Beoordeling van het Huishouden van de Sporenelementen mogelijk.

Het wordt aanbevolen om tegelijkertijd ook Koper te laten bepalen, in een Volbloed Analyse. Beide Bloedwaarden in combinatie beschouwd, geven meestal veel meer Informatie over het Balans van beide Metalen. Deze Analyse is voor Privébetalers nog betaalbaar, de kosten bedragen 18,35 EUR.

Zink Smaaktest met Zinksulfaat volgens de Bryce-Smith en Simpson Methode

Het Medische Tijdschrift “The Lancet” meldde voor het eerst, dat het ook mogelijk was om met eenvoudige Middelen een tekort aan Zink op te sporen. Professor D. Bryce-Smith en RI. Simpson hebben een snelle Methode ontwikkeld voor het Detecteren van mogelijk Zinkgebrek. Door eenvoudig Zinksulfaat uit de Apotheek te mengen met gedestilleerd Water, dit tot een Oplossing gemengd,en aan Vrijwilligers toegediend.

Afhankelijk van wat de Testpersoon geproefd heeft, gaf het informatie over zijn Zinkstatus. Smaakte de oplossing alleen als water, kon men ervan uitgaan dat er een sterke Zinkdeficiëntie was. Als de oplossing onmiddellijk zeer onaangenaam ervaart werd, en langdurig Metaalachtig, sprak dit voor een voldoende hoeveelheid Zink.

Instructies: Zo kan de smaaktest snel worden uitgevoerd:

Met de Testoplossing van 0,1%, kunt u gemakkelijk 1g Commercieel Zinksulfaat (Apotheek) en 1 liter gedestilleerd Water mengen. Idealiter zou je minstens een half uur voor de test niet eten mogen, niet roken en niets anders dan Water drinken.

Neem vervolgens een Slokje (5-10 ml) van de Testoplossing in de mond en spoel dit ongeveer 10-15 seconde, zoals bij een Wijnproeverij in de mond, heen en weer. Dan pas kan de oplossing worden ingeslikt of uitgespuugd.

  • Als de Oplossing naar niets of alleen naar Water smaakt, kan men ervan uitgaan dat er een sterke zinkdeficiëntie bestaat. In dit geval, hebben de bovengenoemde Artsen hun Patiënten tot 150 mg Zink per dag voorgeschreven.
  • Als de Oplossing in eerste instantie naar niets of alleen naar Water smaakt, maar na ongeveer 15 Seconden zijn smaak verandert in Neutraal, Hartig en Zoet, kan men aannemen dat er een Matige Zinkdeficiëntie is. In dit geval, hebben de bovengenoemde Artsen hun Patiënten tot 100 mg Zink per dag voorgeschreven.
  • Als de Oplossing na de inname Zacht, Harig en Zoet smaakt en in de komende paar Seconden aanzienlijk in Intensiteit toeneemt, kunt u aannemen dat er een goed zinkgehalte bestaat. In dit geval, hebben de bovengenoemde Artsen hun Patiënten tot 50 mg Zink per dag voorgeschreven.
  • Als de Oplossing direct na Inname sterk Metaalachtig en Walgelijk Smaakt, kan men er van uitgaan dat er een optimale toevoer van zink bestaat. In dit geval hebben de bovengenoemde Artsen aan hun Patiënten aanbevolen een constante onderhoudsdosis van 15 – 25 mg Zink per dag te handhaven, en alleen de Dosering te verhogen tijdens Perioden van Stress en Inspanning.

Welke Voedingsmiddelen bevatten veel Zink ?

Om een voldoende hoeveelheid Zink te Verzekeren, is het Noodzakelijk om dagelijks voldoende Zink via de Voeding binnen te krijgen. Normaal gesproken hebben Volwassen Mensen ongeveer 10 mg Zink per dag nodig om voldoende te worden verzorgd. Dit kan worden bereikt met een bewust Dieet.

Er zijn echter uitzonderingen zoals Zwangerschap of Ziekten zoals de HPU / KPU, waarbij een voldoende toevoer van Zink door Voedsel niet mogelijk is. In deze gevallen moet Zink in de vorm van Supplementen tot zich genomen worden.

In de Natuur is er Zink in verschillende Varianten. Aan de ene kant is Zink aanwezig in verschillende Plantaardige Voedingsmiddelen, aan de andere kant echter ook in Vlees. Beide Varianten zijn goed voor het Menselijk Lichaam, maar het Zink kan beter worden geabsorbeerd en verwerkt vanuit de Dierlijke bron.

Dit is de reden waarom Vegetariërs en Veganisten lijden aan Zinkdeficiëntie als ze het Plantaardig Voedsel met Hoge Zinkgehaltes en veel Eiwitten niet consumeren.

Hier is een korte lijst van Voedingsmiddelen die veel Zink van hoge Kwaliteit bevatten en het is zinvol om het te eten, in het geval van een Zinkgebrek:

  • Vlees: Rosbief, Filet, Spiervlees, Hert, Everzwijn, Kalkoen, Eend, Gans, Lever en Nieren
  • Vis: Paling, Karper, Snoek, Forel, Zalm, Haring, Meerval, Tong, Schol, Makreel, Bot, Zalm, Heilbot en Kabeljauw
  • Andere Zeedieren: Oesters, Garnalen, Mosselen, Kreeft en Kaviaar
  • Noten en Zaden: Maanzaad, Paranoten, Cashewnoten, Pinda‘s, Pompoenpitten, Lijnzaad, Walnotenpitten en Zonnebloempitten
  • Zuivelproducten: Gecondenseerde Melk, Room, Magere Yoghurt, Feta, Kwark, Emmentaler, Edam, Gouda, Chester, Camembert en Parmezaanse kaas
  • Eieren: Biologische Eieren, Eigeel en Eiwit
  • Granen: Havermout, Tarwezemelen, Tarwekorrel, Tarwekiemen, Amarant, Gierst, Roggekorrel, Speltgraan, Gerstkorrel, Boekweit, Quinoa, Maïs en Rijst
  • Pasta: Knäckebröd, Volkoren Brood, Volkoren Roggebrood en Gemengd Brood met Tarwe
  • Fruit: Gedroogde Vijgen, Passievrucht, Abrikozen,Dadels, Frambozen, Aardbeien, Bananen, Appels en Sinaasappels
  • Groenten en Specerijen: Mierikswortel, Groene Erwten, Pastinaak, Avocado, Spinazie, Knoflook, Spruitjes, Bieslook en Broccoli
  • Paddestoelen: Porcini, Oesterzwam, Hanenkam en Champignons
  • Anderen: Honing, Melkchocolade, Cacaopoeder, Zwarte Thee, Biergist en Bakkersgist

De Zinkopslag met Voedingssupplementen opvullen

Als je een tekort aan Zink hebt als gevolg van Onjuiste of te lage Kwaliteit voeding,dan zijn Zink bevattende Voedingsmiddelen niet genoeg, om een tekort aan Zink op te lossen. In dit geval, en als gevolg van Ziekten zoals HPU / KPU, Hashimoto en Ziekte van Crohn, bestaat er geen manier om de extra steun via de Hooggedoseerde Voedingssupplementen te ontkomen.

Maar Voedingssupplementaties zijn niet hetzelfde als Suppletie. Het is altijd de moeite waard om een kijkje te nemen naar de Samenstelling en de Biologische beschikbaarheid. Voor zink worden alleen Zinkpicolinaat en Zinkgluconaat aanbevolen. Beide vormen zijn zeer geschikt om de zinkopslag op te vullen en worden Effectief geabsorbeerd door het Lichaam. Daarnaast is Zinkpicolinaat ook Betaalbaar en laat zich op lange termijn nog financeren. Bovendien moet ervoor worden gezorgd dat het gewenste Zinkpreparaat vrij is van Magnesiumstearaten.

Magnesiumstearaat wordt tegenwoordig helaas gemengd met de meerderheid van de Voedingssupplemente. Namelijk voor het versnellen van het Productieproces van de Capsules, en om te voorkomen dat de Capsules in de herstelling ,aan Machine onderdelen blijven plakken. Helaas wordt Magnesiumstearaat nu bekend omdat het het effect van Voedingssupplementen grotendeels intrekt, en juist zelf in de Darm blijft plakken, waardoor de opname van voedingsstoffen dus wordt voorkomen. Dus houd Uw Handen liever uit de buurt van zulke Supplementen!

De Rol van Zink bij Zware metalen belasting

Ten slotte mag zeker nog worden vermeld dat Zink andere Zware metalen in het Lichaam verplaatst en Mobiliseert. Dit geldt voor Kwik, Lood, Koper en vele andere Zware metalen. Dit is vooral belangrijk om te weten, wanneer de toestand verslechtert na het Zinkgebruik.

Velen denken nog steeds dat zij Zink niet zouden tolereren, wat een Misvatting is. Bij een Verslechtering van de toestand na inname van Zink kan alleen worden aangenomen dat de Zware metalen zijn verontreinigd,en dat deze Zware metalen door de Zink in de Bloedbaan worden verplaatst. In het Optimale geval via de Lever, Galzuur en de Darm worden geëlimineerd. In deze gevallen wordt het aangeraden zich in het onderwerp, Ontlading van Zware metalen in te lezen.

Zink | Een Essentieel Sporenelement met ontelbare Taken
4.3 (86.36%) 22 vote[s]

Image source:

  • zink: © denira - Fotolia.com